Periode 2000 - 2009 : Een verdwijnend merk

Begin 2000 verkocht de familie Quant hun meerderheidsaandeel in Varta, om het opgebrachte vermogen te steken in andere ondernemingen.
Varta is daardoor in 3 delen verkocht, zo is de fabriek voor de productie van knoopcellen en stationaire accu verkocht aan 'Montana Tech Components AG', de fabriek(en) voor de productie van consumenten batterijen aan Spectrum Brands, en die van de productie van voertuig accu's aan Johnson Controls.

Door toenemende concurrentie en het verschijnen van nieuwe merken, kwam het merk 'De Witte Kat' meer en meer in de verdrukking, waardoor het vanaf 2000 steeds meer naar de achtergrond werd gedreven. Eerst door het niet meer een prominente plaats in de winkelschappen te geven, en later door het alleen nog in bulkverpakking aan te bieden via prijsstunters zoals 'Wibra' en 'Het Kruitvat'.
Door deze strategie werd de naambekendheid van het merk snel minder, en eind 2009 is er dan ook gestop met de productie ervan, waardoor het merk al met al 83 jaar heeft bestaan.

De trotse en schone Witte Kat is niet meer.